*

PERUSTUSLAKITUOMIOISTUIN SUOMEEN

  • Sinikantinen Perustuslaki -kirjanen jaettiin suomalaiskoteihin nykyisen Perustuslain voimaan tultua 1.3.2000
    Sinikantinen Perustuslaki -kirjanen jaettiin suomalaiskoteihin nykyisen Perustuslain voimaan tultua 1.3.2000

Perustuslakituomioistuin tarvitaan Suomeen valvomaan Perustuslain toteutumista, sen noudattamista sekä sen rikkomisten estämiseksi kaikessa virka-, lainkäyttö- ja lainsäädäntötoiminnassa. Suomeen pitää perustaa oikeusvaltiolle kuuluva Perustuslakituomioistuin lainsäätäjien ja lainkäyttäjien virkatoimien luotettavaksi valvojaksi. Lainsäätäjien ja -käyttäjien oman työnsä itsevalvomisille on jo aika sanoa näkemiin.

Nykyinen Suomen Perustuslaki tuli voimaan 1.3.2000. Uusi perustuslaki -kirjanen jaettiin tuolloin suomalaisiin koteihin, jossa julistettiin, että mikään alempi laki ei voi olla tämän jälkeen ristiriidassa Perustuslain kanssa. (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731)

Ongelmana vaan on se, että meillä Suomessa ei kukaan kansalaisten näkökulmasta luotettavaksi miellettävä taho valvo Perustuslain noudattamista ja sen toteutumista. Meillä ei siis ole minkäänlaista uskottavaa valvontaa, koska meiltä puuttuu kokonaan Perustuslakituomioistuin.

Kansalaisaloitteen pohjalta Perustuslakituomioistuin -lain säätämiseksi Eduskunnalle pitää toimittaa:

  1. vähintään 50 000 äänioikeutetuilta ihmisiltä allekirjoitukset
  2. kuuden kuukauden aikana kerättyinä

Ensimmäisen kerran kansalaisaloite Perustuslakituomioistuimen saamiseksi Suomeen on tehty elokuussa 2015, tuolloin nimiä oli kerätty lähes kaksi tuhatta. (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1494)

Onnistuakseen, kansalaisaloitteen laatiminen, nimien keräämisurakoineen tarvitsee osaavia, aktiivisia ja innostuneita toimijoita kaikkialta Suomesta.

Perustuslakituomioistuimen saamiseksi viimein maahamme, olisiko nyt korkea aika pistää kansalaisaloitteen rattaat uudelleen pyörimään?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Mistä Suomessa löydetään sellainen puolueeton ja riippumaton taho joka pystyisi todellisesti valvomaan hallinnon lainmukaista noudattamista.

Meillä ei todellakaan ole mitään uskottavaa valvojaa.
”Lainsäätäjien ja -käyttäjien oman työnsä itsevalvomisille on jo aika sanoa näkemiin”.

On VKSV , oikeusasiamiestä ja oikeuskansleria, mutta kukaan niistä ei puutu hallinnon laittomiin päätöksiin.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo
Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

Semmosseen alotteesseen mieki nimeni tälläisin, son perustavvaa laatua oleva asia.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

VKSV on pettänyt kaikki nämä odotukset. Virasto käynnistettiin syksyllä 1997 hyvin suurin toivein. Tarkoitus ei ollut varmaankaan poliisi- ja syyttäjämielivallan tärkein suojelija. Näin siinä kuitenkin kävi.

Käyttäjän SariLaine kuva
Sari Laine

VKSV:n ylin virkamies, valtakunnansyyttäjä Matti Nissinen on parhaillaan virastaan pidätettynä häneen liittyvän rikostutkinnan ollessa syyteharkinnassa. VKSV:n sivuilla Matti Nissisen kerrotaan olevan virkavapaalla.

Nämä muut ylimmät laillisuusvalvojat, valtioneuvoston oikeuskansleri ja eduskunnan oikeusasiamies niinikää kallistuneet ajamaan omaan lähipiiriinsä kuuluvien, etupäässä virkamiesmaailman etuja heitä suojellen, aika turhanpäiväisiä ja hyödyttömiä viranhaltijoita siis ovat täältä normikansalaisten näkökulmasta katsottuina.

Noin 10 vuotta sitten tein oikeuskanslerille kantelun Pasilan poliisin tuhoamista ex-firmani alkuperäisistä kirjanpitotositteista, jotka olin poliisille toimittanut Merita-rahoitusyhtiöön liittyvän tutkintapyynnön liitteinä.
Poliisi ei pienen yrittäjän tutkimuspyyntöä vaivautunut tuolloin edes tutkimaan. Pyytäessäni myöhemmin todistusaineiston takaisin, poliisi ilmoitti heillä olleen siivouspäivän ja kertoivat tuona päivänä tuhonneensa kaikki todistusaineistoksi toimittamani kirjanpitomateriaalit. Apulaisoikeuskansleri sitten kanteluuni vastasi, eikä ollut hänkään mitään ihmeellistä poliisin todistusaineiston tuhoamistoiminnassa havainnut, poliisi ei saanut edes huomautusta.

Yksityishenkilöiden ja -firmojen rahoituslaitoksia vastaan käymät oikeudenkäynnit ovat 90-luvulta saakka olleet lähinnä farssinkaltaisia näytelmiä oikeussaleissa, joiden lopputulos on ollut hyvin etukäteen tiedossa pankeilla ja oikeuslaitoksella, pankit ovat voittaneet lähes tulkoon joka jutun 90-luvulta lähtien.

Poliitikkojen kulunut ja kliseinen vakiovastaus on ollut, jolla vetäneet päänsä pensaaseen, tähän omaani ja tuhansiin muihin vastaaviin firmat vastaan rahoituslaitos -juttuihin, etteivät he puutu yksittäistapauksiin. Eivät puutu, vaikka vastaavia juttuja olisikin tuhansia, poliitikot, kansanedustajat, ministerit, muut virkamiehet, kun ovat pystyneet selittämään ne kaikki yksittäistapauksiksi. Ja mikään kansalaisten näkökulmasta luotettava taho ei heidän toimiaan valvo, eikä näitä lainlaatijoita ja -käyttäjiä panna minkäänlaiseen vastuuseen vääristä teoistaan tai kokonaan tekemättä jätetyistä tehtävistään.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/valtakun...
“Valtakunnansyyttäjä Matti Nissinen kaipaa lisää ilmiantoja korruptiojutuista ja samalla myös parempaa suojaa tapauksista kertoneille.”

Pelkkää sanan helinää todellissuus on toista.

Olemme lähettäneet valtakunnansyyttäjälle tarkat tutkintapyynnöt tapauksestamme.
Valtakunnansyyttäjä teki päätöksen 2009 vuonna, että rikostunnusmerkin mukainen louhinta ja räjäytystyö on tapahtunut 1982-1991 vuosina ja samoihin tekoaikoihin virkavirheet, mutta tutkintaa ei voida aloittaa, koska asia on vanhentunut. Asiat mitkä eivät kestäneet tutkintaa eivätkä olleet vanhentuneet jätettiin huomioimatta.

mm. poliisi teki 2013 vuonna paperit perättömät, että louhijalla luvat toimintaan.

VKSV pyysimme tutkimaan ”ei vanhentuneita asioita” vaan asiakirjoja löytyy ja 2010 yrittivät vielä kaavoituksella hakea maa-aineksen otto alueeksi väärillä tiedolla.
mm. 2000-luvulla tehtiin viranomaisten toimesta asiakirjat kuin louhintaa ei olisi tapahtunutkaan. http://www.kotinet.com/veikko.tenkula/ilmakuva.html

Nyt 2017 vuosi ja saimme taas poliisilta päätöksen, että asiat on tutkittu aikoinaan! Teimme toukokuussa 2016 v. rikosilmoituksen v,syyt.virastoon ja virasto siirsi taas samoin Oulun poliisille asian. Oulun poliisi teki päätöksen marraskuussa ja meni vanhentuneisiin asioihin.

Koskaan ei ole tutkittu muuta kuin EOA mies vaati tutkimaan rikotaanko räjähdysainelakia ja asetuksia.Saimme KRP:n tutkimaan asioita, mutta tutkija kertoi kuinka hänet estettiin saman tien tutkimasta asiaa.

EOA virasto ei ole tehnyt päätösä asiasta vaan paikallinen syyttäjä syytti ja tehtiin loppujen lopuksi paperit kuinka vain 3x olisi räjäytetty alueella. Vaikka todellisuus oli satoja kertoja 5x pv vuosia ja räjähdemäärät olivat satoja/tuhansia kiloja 9 vuoden ajan.

Samoista pöytäkirjoista kävi esille, että yli 10000 kg:lle nimismies oli myöntänyt räjähdysaineen ostolupia, vaikka ko. yrittäjällä ei ollut lain vaatimia varastoja.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239382-hyv...

Miten laiton räjähteiden käyttö on ylipäätään mahdollista, kun laki edellyttää lupaa hakemaan Tukesilta koskien käyttöä, käsittelyä, valmistamista ja varastointia. Poliisilla on tarkistus- ja valvontavelvollisuus, mutta eivät sitä tee.

1. Tukes laiminlyö lupaviranomaisen velvollisuuden.
2. Poliisille kuuluu käytön valvonta ja varastolupien tarkistus.
3. Räjähdetehtaan Forsitin omistama konsulttifirma Finnrock tekee talotarkistukset ja kumoaa talovauriot, vaikka seismologian laitoksella mitataan maanjäristyksiin verrattavia tärinöitä louhimoiden räjäytyksien vuoksi. Louhimoiden ja murskaamoiden laittoman toiminnan vuoksi talot särkyvät kilometrien päässä, mutta poliisi ei tutki.

4. Räjäytysaineita käytetään miljoonia kiloja vuodessa asutuksien vieressä ja kertapaukuissa räjähdemäärät ovat jopa 19 000 kiloa. Esim. Espoossa ja Kotkassa todistettavasti 13 380 kiloa, Kontiolahdessa 8500 kiloa, Oulun puolessa 10 000 kiloa... Ei tällaisia määriä saa asutuksen vieressä edes räjäyttää. Räjähdetehtaan konsultit astuvat kuvioihin ja ”asettavat tärinämittarit”, mutta kaikki on täyttä huijausta.

Vaasan yliopiston tekemässä korruptiotutkimuksessa huomioidaan talovaurioiden tutkimiseen palkattujen konsulttien eturistiriidat. Jos konsultti saa palkan raportin kohteelta, puhuuko hän totta raportissaan?  http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-740-8.pdf 
Konsulttien käyttö julkisessa hallinnassa. "konsulttien kytkökset"”... Poliisia ei saa tutkimaan  talovaurioita vaan konsulttifirma Räjähdetehtaan omistama [yritys] antaa poliisille lausunnon ja poliisi tekee tutkimattajättämispäätöksen. Sivu 47- 48

Louhimoiden ja murskaamoiden laittoman toiminnan vuoksi kilometrien päässä talot särkyvät ja poliisi ei tutki.
Kotka: Petäjäsuon maan järähdys johtui räjäytyksestä louhosalueella. www.kymensanomat.fi/Online/2015/04/27/.../20151714/4
27.4.2015 - Seismologian instituutin asemaverkko havainnoi automaattisesti ... kallioperän tärinän aiheutti iso räjäytys Petäjäsuon louhosalueella. ...

Oulun puolessa tapahtunut räjäytystyö osoittaa, mitä toiminta on todellisuudessa ja miksi lupahakemuksissa salataan räjäytystoiminta ja siihen liittyvä lainsäädäntö. Räjäytykset todellakin vavisuttavat taloja kilometrien päässä ja ovat maanjäristyksiin verrattavissa kuten seismologian mittauksetkin osoittavat.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/maa-jarisi-jaali...
http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kuului-tosi-iso-...

Räjähdys havaittiin poikkeuksellisen voimakkaana myös Helsingin yliopiston Seismologian Insitituutin mittauksissa, jossa sen voimakkuudeksi kirjattiin 1.6 magnitudia. Seismologian Instituutista kertoo, että alueelta on tehty räjähdyshavaintoja aiemminkin. Maanantai-illan räjähdys oli kuitenkin selvästi tavanomaista suurempi. Alkuvaiheissa pidettiin mahdollisena myös sitä, että järinä olisi aiheutunut maanjäristyksestä.

Käyttäjän SariLaine kuva
Sari Laine

Uusi Suomi 6.10.2017 / Seppo-Juha Pietikäisen puheenvuoro:

"Suomeen perustetaan tuomioistuinvirasto
6.10.2017 13:59 Seppo-Juha Pietikäinen 4 kommenttia ilmoita asiaton viesti
Oikeusministeriön asettama toimikunta ehdotti huhtikuussa, että Suomeen perustettaisiin tuomioistuinvirasto.

Tuomioistuinvirasto huolehtisi tuomioistuinlaitoksen keskushallintoviranomaisen tehtävistä. Virasto vastaisi tuomioistuinlaitoksen toimintaedellytyksistä ja tuomioistuinten toiminnan kehittämisestä, suunnittelusta ja tukemisesta. Ehdotus tarkoittaa, että nykyisin oikeusministeriölle kuuluvat tuomioistuinten keskushallintotehtävät siirtyisivät tuomioistuinvirastolle.

Oikeusministeri Häkkänen kertoi asiasta tänään Lakimiespäivässä Helsingissä. Ministeri Häkkäsen mukaan on tullut aika saada tuomioistuinvirasto myös Suomeen. Viraston perustaminen edistäisi tuomioistuinten hallintotehtävien tehokasta ja tuloksellista hoitamista sekä vahvistaa näin tuomioistuinten lainkäyttötoiminnan korkeaa laatua ja oikeusvarmuutta. Viraston perustaminen vastaisi myös modernin oikeusvaltion vaatimuksia korostamalla tuomioistuinten riippumatonta asemaa, Häkkänen sanoi tänään puheessaan.

****
Tuomioistuinviraston sijoituspaikka selvitetään valtion toimintojen alueellistamista koskevan lainsäädännön mukaisesti, sanoi ministeri Häkkänen.

Luulen, ettei uuden viraston sijoituspaikasta tule samanlaista farssia kuin vuosikausia jatkuneesta Fimean sijoituspaikasta (Tiedote)."

http://sjphki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/244014-suom...

Käyttäjän SariLaine kuva
Sari Laine

Sari Laineen vastaus Pietikäisen puheenvuoroon:

"Suomessa tuomioistuimet ovat olleet 1990-luvun alkupuolelta lähtien vahvasti poliittisessa ohjauksessa. Oikeuslaitoksemme menetti riippumattomuutensa presidentti Koiviston pitämässä "oikeuspoliittisessa keskustelutilaisuudessa" eli Koiviston konklaavissa Linnassa 6.5.1992, jossa Koivisto ohjeisti yhteensä noin 30 henkilöä: korkeimman oikeuden sekä muiden tuomioistuinten 11 tuomaria, yliopistojen oikeusoppineita, virkamiehiä ja presidentinkanslian väkeä. http://jyrkivirolainen.blogspot.fi/2013/09/770-koi...

Konklaavitilaisuudesta laadittu 36-sivuinen muistio on ollut salainen Koiviston pyynnöstä ja Tarja Halosen päätöksellä 19.8.2002 alkaen, yhteensä noin 25 vuotta. (http://jormajaakkola.fi/Koiviston_konklaavi, http://jormajaakkola.fi/)

Olettaa sopii, että Koivisto väkineen on vallassa ollessaan hiljentänyt myös koko suomalaisen lehdistön ja mediaväen. 90-luvulla alkaneiden pankkiskandaalien suhteen tutkivat journalistimme ovat yksinkertaisesti vain sulkeneet silmänsä ja vaienneet liikuttavan yksimielisesti koko aiheesta, joitain satunnaisia, yksittäisiä kirjoitettuja juttuja lukuunottamatta.

Sipilä-gateen liittyen MTV:n Huomenta Suomessa 1.12.2016 vieraillut JSN:n aikaisempi tj Risto Uimonen muistuttaa mm:
"Muistutan, että YLE:llä oli todella kova kriisi 80-luvulla, kun YLE ajautui kahtena eri vuonna erittäin kovaan ristiriitaan presidentti Mauno Koiviston kanssa ja pääministeri Kalevi Sorsan kanssa. Sorsa painosti YLE:ä sillä, että hän ei suostunut myöntämään YLE:lle lupamaksun korotusta." https://www.katsomo.fi/#!/jakso/33001003/huomenta-suomi/698521/asiantuntijat-arvioivat-sipila-gatea-kaikki-karsivat

Perustuslakituomioistuin tarvitaan Suomeen valvomaan Perustuslain toteutumista, sen noudattamista sekä sen rikkomisten estämiseksi kaikessa virka-, lainkäyttö- ja lainsäädäntötoiminnassa. Suomeen pitää perustaa oikeusvaltiolle kuuluva Perustuslakituomioistuin lainsäätäjien ja lainkäyttäjien virkatoimien luotettavaksi valvojaksi. Lainsäätäjien ja -käyttäjien oman työnsä itsevalvomisille on jo aika sanoa näkemiin."

Käyttäjän ArmiSalo-Tamminen kuva
Armi Salo-Tamminen

Suomeen tarvitaan riippumaton perustuslakituomioistuin, joka ottaa uudelleen tutkittavaksi tavallisiin kansalaisiin oikeusjärjestelmän sisäpiiriin kuuluvien viranomaisten (esim. poliisi, syyttäjä, tuomarit) toimesta kohdistetut oikeudenloukkaukset. Kansallisella lainsäädännöllä on tehty tyhjäksi Euroopan Unionin 54-artiklassa kielletyllä tavalla rivikansalaisille turvatut perus- ja ihmisoikeudet. Kansallinen lainsäädäntö on lisäksi ristiriidassa Euroopan ihmisoikeussopimuksen 13-artiklan kanssa. Perustuslakia ja erityisesti sen PL 118 pykälää on rukattu valtiopettureiden toimesta tarkoituksella siten, että rivikansalaiset eivät saa Suomessa oikeutta. Poliisi ei tutki viranomaisten tekemiä rikoksia, syyttäjä ei syytä ja ylimmät lainvalvojat antavat rivikansalaisille (kantelijoille) lähestymiskiellon. Tästä syystä kansalliset oikeussuojakeinot ovat osoittautuneet Suomessa sekä käytännössä että oikeudellisesti täysin tehottomiksi. Valtiopettureiden toimesta Suomessa on harjoitettu tietoista joukkotuhontaa jo 1990-luvulta lähtien Euroopan Unionin oikeusvaltioperiaatteiden vastaisesti. Seuraukset ovat vuosien myötä konkrettisoituneet ja ovat tänä päivänä jokaisen nähtävissä.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Kukaan Suomessa ei kanna vastuuta tästä oikeudettomasti tilasta.

Kansalaiset eivät asioissaan saa oikeutta, vaikka oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen viraston pitäisi valvoa viranomaisten toiminnan lainmukaisuutta.

Toimituksen poiminnat